عملکرد فناوری نانو در صنعت خودروسازی

محمد شکوهی‌فر
محمد نامداریان
رضا بهجتی زوارم

گروه فنی و مهندسی، دانشکده فنی و حرفه‌ای پرفسور حسابی شیروان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خراسان شمالی، ایران
مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان، ایران
کارشناس مسئول آموزش و پژوهش دانشکده فنی و حرفه‌ای پرفسور حسابی شیروان، ایران

نانو تکنولوژی در خودروسازی

چکیده

امروزه صنعت خودرو یکی از عرصه‌های تعیین‌کننده قدرت یک کشور است. فناوری‌های نوین در این صنعت نیز به عنوان بخش مهمی از این عرصه جایگاه ویژه‌ای دارد. با ورود فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو به بازار ساخت صنایع مرتبط با خودرو، شناخت و کاربردهای این فناوری در صنعت خودرو برای پژوهشگران جهت جلوگیری از واردات بیش از حد و رقابت در این صنعت عظیم امری ضروری می‌باشد.

فناوری نانو در صنعت خودرو کاربردهای فراوانی دارد که یکی از بخش‌های مهم این فناوری موضوع نانو پوشش‌ها است. پوشش‌های نانوکامپوزیت‌های پلیمری به علت خواصی مانند استحکام، سفتی و پایداری حرارتی در ساخت موتور استفاده می‌شوند. پوشش‌های نانو کامپوزیت‌های فلزی به علت استحکام و سختی بالا، کاربردهای وسیعی در شاسی و بدنه خودرو دارند. با توجه به کاربردهای بسیار گسترده نانو پوشش‌ها، در این پژوهش علاوه بر بررسی نانو پوشش‌ها و کاربرد آن در صنعت خودرو، به بررسی پیشرفت ایران در استفاده از آن پرداخته شده است.

با توجه به این پژوهش، نانو پوشش‌ها به خصوص پوشش‌های نانو کامپوزیت پلیمری کاربرد زیادی در صنعت خودرو دارد و ایران در این زمینه گام‌های بلندی برداشته ولی برای رقابت جهانی، استفاده از این نانو پوشش‌ها ضروری است.

مقدمه

فناوری نانو تا ٢٠ سال آینده، همانند فناوری اطلاعات در٢٠ سال گذشته، فناوری توانمندساز خواهد بود. در شرکتی در دنیا به وسیله این فناوری و از طریق همگرایی فناوری‌های: نانو، زیستی، تشخیصی و اطلاعات، تغییر خواهد یافت. فناوری نانو، فناوری میان‌بخشی است و تمام فناوری‌ها و بازارهای شناخته شده کنونی را تغییر داده و یا از نو تعریف خواهد کرد. این فناوری، در کوتاه‌مدت باعث تغییر و کامل شدن علوم زیستی، داروسازی، روش‌های تشخیص، فناوری پزشکی، غذا، فناوری محیط‌زیست، آب، انرژی، الکترونیک، مهندسی مکانیک و. . . خواهد شد.

فناوری‌های میکرو و نانو

فناوری‌های میکرو و نانو، قبلاً تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند. در خودروها، میکروتراشه‌ها موتور را تنظیم می‌کنند، فناوری‌های جدید ترمز خودرو را کنترل می‌کنند. ابزارهای الکترونیکی، از احتراق تمیز موتور اطمینان حاصل می‌کنند. صنعت خودرو یکی از زمینه‌هایی است که شروع به بهره‌گیری از مزایای نانوکامپوزیت‌ها در اجزا و سیستم‌های مختلف کرده است. این کاربردها، از مبدل‌های کاتالیزوری (برای تبدیل مؤثرتر محصولات جانبی احتراق به مواد بی‌خطر) گرفته، تا پلاستیک‌ها و روکش‌های سبک وزنی که بهره سوخت و عمر خودرو را افزایش می‌دهند، شامل می‌شوند. صنعت خودرو یکی از زمینه‌هایی است که شروع به بهره‌گیری از مزایای فناوری نانو در اجزا و سیستم‌های مختلف کرده است.

این کاربردها، از مبدل‌های کاتالیزوری گرفته، تا پلاستیک‌ها و روکش‌های سبک وزنی که بهره سوخت و عمر خودرو را افزایش می‌دهند، شامل می‌شوند. تقریبا تمام قطعات خودرو را می‌توان به وسیله فناوری نانو، بهبود بخشید. رقابت در صنعت خودرو، از یک سو در زمینه تلاش برای کاهش هزینه و از دیگر سو، افزایش کارایی و غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی است.

عوامل اصلی رقابت در صنعت خودرو شامل قیمت، ایمنی و امنیت، کارایی سوخت، ارتباطات و اطلاعات، عملکرد بهتر، کاهش آلودگی هوا، زیبایی، راحتی می‌باشد که در تمامی این زمینه‌ها، فناوری نانو نقش مهمی ایفا می‌کند. برای بالا بردن کارایی قطعات خودرو از پوشش‌های نانویی به عنوان مثال پوشش روی منسوجات خودرو مانند روکش صندلی، پوشش روی شیشه، رینگ، بدنه و قطعات موتور، اجزای سیستم‌های انتقال قدرت و شاسی و… استفاده می‌شود. در این پژوهش نیز به بررسی و نانو پوشش‌ها و کاربرد آن در صنعت خودرو پرداخته شده است.

معرفی فناوری نانو

فناوری نانو (Nanotechnology) نوعی فناوری مربوط به ساخت تجهیزات و مواد در سطح اتم و مولکول و بهره‌برداری ازخصوصیات و ویژگی‌های خاص مواد در این سطح می‌باشد. کلمه نانو تکنولوژی از واژه نانومتر (Nanometer) واحد اندازه‌گیری که معرف یک میلیارد متر، تقریبا ده برابر اندازه یک اتم مشتق شده، می‌باشد. فناوری نانو عموماً کارهایی را در بر می‌گیرد که در مقیاسی بین ٠/١ الی ١٠٠ نانومتر انجام شده، ویژگی‌های رفتاری اشیا در این سطح بدیع بوده و با ویژگی مواد ساخته شده در مقیاس بزرگ قابل مقایسه نمی‌باشد.

دامنه کاربرد نانو تکنولوژی

فناوری نانو علاوه بر کاربردهای بسیار زیادی که در صنایع مختلف دارد در صنعت خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است و از آن جمله در مواد و پوشش‌های مورد استفاده در بدنه خودرو نیز کاربرد دارد. یکی از شناخته شده‌ترین مزیت‌های فناوری نانو در صنعت خودروسازی امروز “اثر نیلوفری” است که سطوح “خود تمیز شونده” را تولید می‌کند. به سبب ساختار بسیار صاف و یکنواخت سطح گل نیلوفر قطرات آب و گرد و غبار از روی گلبرگ‌ها می‌لغزند و این عمل در شرایطی اتفاق می‌افتد که اثری از آنها روی گل باقی نمی‌ماند.

دانشمندان با الهام از این فرآیند سطوح خودرو را در مقیاس نانو دارای ساختار بسیار صاف و صیقلی می‌کنند تا ذرات آلودگی و همچنین آب روی آنها باقی نماند.

کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو

امروزه فناوری نانو به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های پیشرفت علم در بسیاری از زمینه‌های علوم و مهندسی از جمله درمان، بهداشت و تشخیص پزشکی، الکترونیک، ارتباطات، انرژی‌های نو، محیط زیست، حمل ونقل، صنایع هوانوردی و صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. به طور کلی در تمام صنایع و در هر بخشی که بهبود خواص مواد و ابزار مورد استفاده دارای اهمیت است، فناوری نانو در صنعت راه حل‌هایی برای ارائه دارد.

کارواش بدون آب با نانومواد

این مواد با توجه به خاصیت آنتی استاتیک می‌توانند روی سطوح با ابعاد بسیار ریز نانومتری نفوذ کرده و آنها را با ایجاد رشته‌های به هم پیوسته، به الیاف دستمال منتقل کنند. بنابراین جرم‌های بسیار ریز غیرقابل رویت، در ابعاد نانو از روی سطوح پاک می‌شوند. نانو مواد به صورت اسپری نانو اکنون در بازار موجود بوده و هر فردی می‌تواند آن را تهیه و استفاده کند

آینه‌های خودرو

آینه‌ها در صنعت خودرو کمی متفاوت با دیگر آینه‌ها هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله ویژگی‌های شیشه آینه‌های جانبی خودرو، کوژ (محدب) بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود بیننده، در مقایسه با زمانی که از آینه‌های تخت و کاو (مقعر) استفاده می‌کند، زاویه دید بیشتری داشته باشد و گستره وسیع‌تری را ببیند.

فیلتر هوای نانویی

استفاده از نانو الیاف با هدف بهبود کارایی فیلترهای هوا به خصوص در تصفیه ذرات معلق با اندازه کمتر از یک میکرومتر توسعه فراوانی یافته است. نانو الیاف اضافه شده روی سطح فیلتر از یک سو موجب کاهش اندازه حفرات فیلتر شده و از سوی دیگر سطح مؤثر بالایی را برای جذب ذرات فراهم می‌کند. ارتقای راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخ‌ها، افزایش عمر فیلتر با بهره‌گیری از فیلتراسیون سطحی و کاتالیست اگزوز خودرو کاهنده آلودگی هوا از ویژگی‌های این نانو فیلتر به شمار می‌رود.

برف پاک‌کن نانو یا برف پاک‌کن نامرئی

عملکرد برف پاک‌کن نانو به این صورت است که سطح شیشه را به یک سطح فوق آب‌گریز تبدیل می‌کند، به این ترتیب که قطرات باران از روی شیشه می‌گریزند و آن را خشک نگه می‌دارند و حتی هنگام رانندگی در باران شدید هم نیاز به استفاده از برف پاک‌کن‌های مکانیکی احساس نمی‌شود. از آنجایی که دید خوب ایمنی را به میزان زیادی بالا می‌برد، می‌توان گفت برف پاک‌کن نانو ایمنی را نیز بالا می‌برد.

نانوتکنولوژی خودرو

شکل۱: شیشه اتومبیل خودرو تولید شده بر اساس فناوری نانو

شیشه ضد غبار

پاییز و زمستان فصل‌هایی هستند که بیشتر اوقات میزان رطوبت بیش از حد بالا می‌رود و بلافاصله روی سطوح داخلی شیشه‌ها را غبار می‌گیرد. بسیاری افراد سعی می‌کنند این غبار را با دست پاک کنند که کاری عذاب‌آور و خطرناک است. علاوه بر این، پاک کردن غبار با دست، باعث می‌شود دید راننده به خصوص هنگام شب کاهش پیدا کند. اگر سطوح داخلی شیشه‌ها از غبار پوشیده شوند، می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند، در این صورت، استفاده از شیشه‌های ضد غبار می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند.

روغن موتور بادوام

با توجه به استفاده از نانوفناوری در صنایع در سال‌های اخیر، گروهی از انواع افزودنی‌های نانومتری برای روانکارها پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند. نانومواد به عنوان افزودنی مکمل روغن، می‌توانند موجب کاهش میزان گشتاور، ضریب اصطکاک موتور و سایش شوند. از مهمترین تأثیرات مصرف این نوع افزودنی‌ها به عنوان مکمل روغن موتور خودرو می‌توان به مواردی چون کاهش مصرف سوخت، بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور خودرو اشاره کرد.

مواد نانوساختار همچنین می‌توانند با ورود به حفرات سطح سبب ترمیم و یا پرشدن آنها شوند. روغن موتورهای نانو نسبت به روغن موتورهای معمولی دوام بالاتری دارند و به دلیل اینکه در آن از نانوذرات استفاده شده باعث می‌شود قطعات موتور روان‌تر کار کنند و وقتی روان‌تر کار کنند اصطکاک کمتر و مصرف سوخت کمتر می‌شود.

نانوتکنولوژی روغن

شکل٢ :روغن تولید شده براساس فناوری نانو

 اکسپندر باتری‌های خودرو

مهمترین دغدغه، محدودیت باتری سرب- اسید است که به واسطه واکنش پایه بین الکترودهای مثبت و منفی اتفاق می‌افتد و مانع انتقال سریع الکترون می‌شود. فناوری نانو تمامی شرایط فوق را به منظور عملکرد بهتر باتری تأمین کرده و محدودیت‌های این باتری‌ها را با تولید ماده الکترود با مساحت سطح فعال زیاد و بازدهی بالا برطرف می‌کند.

افزودنی نانویی خنک‌کننده آب رادیاتور

امروزه با توجه به نیاز به کاهش ابعاد سیستم‌های انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یک طرف و همچنین نیاز به افزایش نرخ انتقال حرارت از طرف دیگر، سیستم‌های انتقال حرارت با راندمان بالا مورد توجه ویژهای قرار دارند. ضریب هدایت حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در کوچک‌سازی مبدل‌های حرارتی است. برای رسیدن به این هدف، دو رویکرد افزایش سطح موثر مبدل‌ها و همچنین افزایش ضریب هدایت حرارتی سیال در نظر گرفته شده‌اند. نانو سیال‌ها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه به وجود می‌آیند.

به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.

محلول شوینده موتور خودرو

بدون استفاده از آب پیشرفت خودروها و پیچیدگی مدارات الکترونیکی در آنها، همگی خواستار تغییر روش تمیز کردن موتور و اجزای برقی آن شده است. در همین راستا محققان توانسته‌اند محصولی با فناوری نانو تولید کنند که پایه آب دارد و به وسیله نانو ذرات آلودگی موتور خودرو را تمیز می‌کند. با استفاده از این محصول دیگر نیاز به مصرف آب نیز نیست و با توجه به خاصیت آنتی استاتیک از تجمع گرد و غبار بر روی موتور خودرو جلوگیری می‌شود.

سره الکترود نقطه جوش کاربردی در خط تولید خودرو

هر جا که جوشکاری نیاز داشته باشد نیاز به یک سری الکترود داریم؛ محققان ما موفق شدند که این الکترودها را با فناوری نانو بر پایه آن مس آلومینا به تولید برسانند. این الکترودها اگر در خطوط جوشکاری خودرو استفاده شوند، مصرف الکترودها را دو سوم کاهش می‌دهد و علاوه بر این، جوشکاری روند بهتری خواهد داشت؛ اگر در روند کلی تولید خودرو سره‌های جوش مشکلی داشته باشند روند تولید آن خط تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از سره‌های نانویی می‌تواند مشکل خط تولید را کاهش دهد زیرا توقف در خط تولید هزینه‌های تولیدکننده را افزایش می‌دهد. سره الکترود نقطه جوش از نانو کامپوزیت آرترود در انواع مختلف نری و مادگی به طور عمده با روش فورج سرد و در برخی موارد با ماشین‌کاری ساخته شده است. دقت و ثبات ابعادی محصولات با استفاده از قالب کاربید دقیق تضمین شده است.

سینی فن خودرو

پلی‌پروپیلن به دلیل ارزان قیمت بودن و دارا بودن خواص مکانیکی و قالب شدن عالی بیشتر از نصف مواد به کار رفته در خودرو را به خود اختصاص می‌دهد. توسعه ترکیبات پلی‌پروپیلن در کاربردهای خودرو با عملکرد بهبودیافته رزین‌های پلی‌پروپیلن بیشتر مورد حمایت قرار گرفته‌اند. فیلرهای غیرآلی به منظور بهبود عملکرد پلی‌پروپیلن، به آنها اضافه می‌شوند. استحکام ضربه در این ترکیبات با پراکنده کردن نانوذرات درون ماتریس آنها افزایش می‌یابد. این محصول به عنوان یک کامپاند پلی‌پروپیلن حاوی نانوذرات شناخته می‌شود.

اضافه کردن نانو ذرات استحکام ضربه آن را افزایش و میزان ازدیاد طول آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و به طور خاص برای تولید سینیفن خودرو استفاده می‌شود.

کاربرد نانو فناوری در پوشش رنگ اتومبیل

از جمله مزایای به کار گرفته شده فناوری نانو می‌توان به رنگ‌های خود تمیز شونده، ضد لک، خود تمیز شونده، ضد خش و… اشاره کرد، که فناوری نانو علاوه بر زیبایی بخشیدن می‌تواند عمر محصول را بهبود بخشد. همچنین در آخر به رنگ‌هایی که در حقیقت خودرو را به پیل سوختی تبدیل می‌کند اشاره شده است که البته این موضوع در حال تحقیق می‌باشد.

نانوتکنولوژی خودرو

شکل٣ :کاربرد فناوری نانو در پوشش رنگ خودرو

چسب تقویت‌کننده بدنه با جریان‌پذیری بهبود یافته

این چسب در نواحی مهم بدنه مانند سقف، درب‌ها، ستون‌ها، صندوق عقب و… جهت تقویت بدنه و افزایش مقاومت‌های مکانیکی کاربرد دارد. این محصول در سالن بدنه اعمال و در سالن رنگ پخت می‌شود. در طراحی این سیلر که در سال١٣٨۵ و بنا به اعلام نیاز از طرف خودروسازهای داخلی آغاز شده بود، فرمولاسیون اولیه فاقد نانو ذرات بوده اما در جریان بررسی‌های بعدی استفاده از نانو ذرات به عنوان راهکاری برای ارتقای ویژگی‌های محصول مدنظر قرار گرفت. نمونه حاوی نانو ذرات بهبود قابل توجهی در آزمون‌های چسبندگی و جریانپذیری حرارتی از خود نشان می‌دهد. به گونه‌ای که با افزودن نانو مواد نه تنها استحکام چسبندگی به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد بلکه میزان شره در دو جهت افقی و عمودی به صفر می‌رسد.

این دو ویژگی شرایط ایده‌آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می‌کنند؛ به گونه‌ای که با اطمینان بالایی می‌توان گفت که قطعه پس از اعمال در محل هدف ثابت مانده و قسمت‌های ضعیف را می‌تواند به خوبی تقویت کند.

 عایق بیوتیل صداگیر بدنه

این محصول با هدف کاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو، صنایع دریایی و… طراحی و ساخته شده و قادر است در طیف گسترده دمایی این قابلیت را حفظ کند. عایق بیوتیلی صداگیر خود چسب و به طور کلی متشکل از یک لایه پلیمری ویسکوالاستیک است که روی یک آلومینیوم آنیل شده مونتاژ شده است. هدف از طراحی این محصول کاهش ارتعاشات ساختاری و همچنین انتقال صدا به داخل اتاق خودرو است. مقاومت بالا به رطوبت، مقاومت بالا به خوردگی، چسبندگی بالا به سطوح مختلف، مقاومت حرارتی بالا، قابلیت اعمال آسان، وزن مناسب، عاری بودن از سرب، قیر و سایر مواد آلاینده، انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت تولید در ابعاد و اشکال مختلف از ویژگی‌های این محصول است.

تحول صنعت خودروسازی با فناوری نانو

فناوری نانو هماکنون کاربردهای مختلفی را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و صنایع وابسته پیدا کرده است، به طوری که انتظار می‌رود این فناوری بتواند کاربردهای کاملاً جدیدی را در حوزه‌های مختلف این صنعت ارائه دهد و بازار و محصولات موجود را دچار تحول کند. اما از سوی دیگر، فرآیند تجاری‌سازی محصولات فناوری نانو در صنعت خودرو نیازمند ایجاد شبکه ارتباطات پویا و فعال با خودروسازان و زنجیره تامین این صنعت است.

کارشناسان معتقدند از آنجا که یکی از اصلی‌ترین موضوعات فناوری نانو ساخت مواد با خواص جدید است، به منظور توسعه تجاری فناوری مواد جدید در صنعت قطعه‌سازی، ایجاد تقاضای جدید و پاسخگویی به نیازهای موجود بایستی سیستمی طراحی شود تا از طریق شناسایی، ارتقا و معرفی قابلیت‌ها و گسترش کاربردهای صنعتی مواد جدید نانویی، ضمن جایگزینی مواد جدید مصرفی وارداتی، کاربردهای جدید این گونه مواد را در قطعه‌سازی داخلی ترویج کند.

صنعت خودروسازی از جمله صنایعی است که توسط فناوری نانو متحول می‌شود. از جمله آنها می‌توان به موتورهای پیشرفته، استفاده از انرژی‌های نو، کاهش وزن ماشین، سیستم‌های هوشمند، افزایش میزان راحتی و افزایش بهره‌وری اشاره کرد. با توجه به سرعت رشد کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو تمام خودروسازان و بخش اعظمی از تولیدکنندگان درگیر بحث فناوری نانو شده‌اند.

نانو تکنولوژی چراغ

شکل۵ :چراغ خودرو تولیدی با فناوری نانو

رنگ نانو خودرو

شکل۶ :استفاده ار رنگ نانو در بدنه خودرو

موانع گسترش استفاده از فناوری نانو

سه حوزه وجود دارد که استفاده گسترده از فناوری نانو را به تأخیر می‌اندازد؛

  • نگرانی‌های بهداشتی: طبق بررسی‌ها که سرطان و سیلیکوز از موارد نگران‌کننده فناوریهای نانو است. ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی و استنشاق، تماس با پوست یا بلع مضر است. اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما در مورد آنها نمی‌دانیم و در حال بررسی هستیم.
  • قابلیت اطمینان پوشش‌های نانو: وقتی نانو ذرات شروع به ذوب شدن می‌کنند، حباب تشکیل می‌دهند. با ترکیدن این حبابها، نانو ذرات به سمت بیرون رانده می‌شوند و از محافظت آنها کاسته می‌شود. یافتن روشی مقرون به صرفه برای کاهش این مشکل باید پیدا شود.
  • هزینه: تولید در مقیاس گسترده گران است و بنابراین اکثر شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند روی گزینه ارزان‌تر یعنی دتکتورها سرمایه‌گذاری کنند.

نتیجه‌گیری

همانطور که ملاحظه کردید فناوری نانو تاثیرات زیادی در بخش‌های مختلف خودرو، از جمله رنگ، شیشه بدنه، لاستیک، پیل سوختی و بسیاری از مواد دیگر خواهد داشت. کشور ما با داشتن منابع غنی معدنی و مخازن عظیم نفتی باید انگیزه بیشتری برای دستیابی به این فناوری داشته باشد.

تاثیرات فناوری نانو بر ارتقا کیفیت مواد مصرفی و در قسمت‌های مختلف خودرو و خصوصیات ویژه‌ای که آن مواد پیدا می‌کنند مهم‌ترین مقوله‌ای است که باید به آن توجه کرد. همچنین تاثیرات به سزایی که استفاده از این فناوری در محیط زیست می‌گذارد قابل توجه است.

مواد اولیه مورد نیاز برای هر صنعت، نقش مهمی در کیفیت، قیمت و قابلیت‌های محصول تولیدی آن صنعت دارد. اگر بتوان از موادی با کیفیت بهتر، قیمت کمتر و کارایی بیشتر در ساخت قطعات خودرو استفاده کرد، خودروهای آینده علاوه بر آلودگی کمتر، از قیمت مناسب و قابلیت‌های بیشتر برخوردار خواهند بود.

نیاز روز دنیا به نانو تکنولوژی

با توجه به هوشیاری روزافزون جهانی در بخش فناوری نانو و اقدامات صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی در جهان، ما نیز باید درصدد باشیم که سهمی هرچند اندک از این بازار را در دست بگیریم. با مطالعه کارهای تجاری شرکت‌های خودروسازی در می‌یابیم که شرکت‌های بزرگ در این زمینه کارهای تجاری کوچکی را انجام داده‌اند. گرچه در زمینه تحقیقاتی فعالیت فراوانی کرده‌اند اما در تولید تجاری مثلاً با استفاده از فناوری نانو دست به تولید رکاب برای یک خودرو زده‌اند (شرکت جنرال موتورز) با یک قاب آینه (شرکت فورد) که شاید از اهمیت خاصی برخوردار نیست، اما در حقیقت تلاش تجاری آنها به منظور در دست گرفتن بازار بوده است تا کارهای تحقیقاتی تجاری و آزمایشگاهی‌شان را با ارزیابی‌های تجاری در آینده به صورت تولید انبوه در آورند.

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد توسعه دیگر صنایع پایین دستی و بالادستی است. تقاضای شرکت‌های خودروسازی مثلا نانوکامپوزیت‌ها می‌توانند سازندگان این مواد را به تحریک وادار و باعث پیشرفت صنایع پتروشیمی برای تولید نانوکامپوزیت گردد، که “تا نیاز وجود نداشته باشد چیزی به وجود نمی‌آید”. باید درخواست از طرف یک مصرف‌کننده باشد تا تولیدکننده بتواند خطر کند و پا به عرصه بازار بگذارد.

وظیفه صنعت ما

شرکت‌های خودروسازی ما باید توجه داشته باشند که با تحقیق و توسعه، تولید محصولات بهبود یافته با کمک فناوری نانو درخواست‌های منطقی تولیدکنندگان داخلی و خارجی را پاسخ دهند و سهمی از بازار را به دست گیرند. در مجموع سیاست‌گذاران و بخش‌های تصمیم‌گیری صنعت خودرو باید از گستره فرصت‌های ارائه شده توسط این فناوری آگاه شوند تا بتوانند سیاستی مطلوب اتخاذ کنند. با برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و ارتباط با دانشگاه‌ها می‌توان این امر را سرعت بخشید و سپس تولید، هرچند اندک می‌تواند برایمان کارگشا باشد (حتی اگر امکان تولید داخلی نبود می‌تواند با کسب اطلاعات کافی درباره تاثیرات صنعت خودروسازی از فناوری نانو، با چشمان باز، واردات و انتقال فناوری را هدایت کرد.

فهرست منابع و مآخذ

فارسی

١ .محمدشفیعی، محمدرضا و محمد شفیعی، امیرحسین و باقری، فاطمه، ١٣٩۴ ،کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو، سومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهایی کاربردی در مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک، تهران.

٢ .افضلی، ثریا و قربانپورامیرهنده، لیلا، ١٣٨٩ ،کاربرد نانو تکنولوژی در صنعت خودروسازی، دومین همایش ملی تحقیقات نوین در مهندسی شیمی، ماهشهر.

٣ .ابوالقاسم کوچکی، علی عباسی، حامد افشاری، حسین شکی، عمادالدین هراتیفر، امیرحسین میردامادیان، “فناوری نانو در صنعت خودرو و کاربردهای آن”، چاپ دوم، تهران، دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ٣۵-٣۶ و ٩۵-٩٢ .

۴ .راحله محمدپور، “نوآوریهای فناوری نانو در لاستیکهای خودرو”، ماهنامه فناوری نانو، ١٧۶ ،صفحه .٩١خرداد، ٢٩

۵. Drexler, K. Eric (1986). Engines of Creation: The Coming Era of Nanotechnology. Doubleday. ISBN 978-0-385-19973-5.

۶. Drexler, K. Eric (1992). Nanosystems: Molecular Machinery, Manufacturing, and Computation. New York: John Wiley & Sons. ISBN 978-0-471-57547-4.

۷. Buzea, C. ;Pacheco, I. I. ;Robbie, K. (2007). “Nanomaterials and nanoparticles: Sources andtoxicity”. Biointerphases. 2 (4): arXiv:0801. 3280. doi:10. 1116/1. 2815690. PMID 20419892. S2CID 35457219.

٨ .عابدینی و همکاران. “بررسی و تحلیل چگونگی بهرهگیری از فناوری نانو در توسعه معماری پایدار”. همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری، بوکان، اردیبهشت ١٣٩٢ .

٩ .کرامت آذر، ز. فیضاله بیگی، ا. حاجب، س. “بررسی جایگاه مصالح هوشمند و خود ترمیم در معماری پایدار”. اولین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط زیست پایدار، همدان، دانشکده فنی شهید مفتح همدان، شهریور١٣٩٢ .

انگلیسی

۱۰. Ramirez, Arthur P. (2005-11-17). “Carbon nanotubes for science and technology”. Bell Labs Technical Journal. 10 (3): 171–۱۸۵. doi:10. 1002/bltj. 20112. ISSN 1089-7089.

۱۱. Jennifer Kahn (2006). “Nanotechnology”. National Geographic ۲۰۰۶ (June): 98-119

۱۲. Jennifer Kahn (2006). “Nanotechnology”. National Geographic 2006 (June): 98-119.

۱۳. “Analysis: This is the first publicly available on-line inventory of nanotechnology-based consumer products”. The Project on Emerging Nanotechnologies. 2008. Archived from the original on 5 May 2011. Retrieved 13 May 201.

۱۴. Kurtoglu M. E. ; Longenbach T. ; Reddington P. ; Gogotsi Y. (2011). “Effect of Calcination Temperature and Environment on Photocatalytic and ٢۵ عملکرد فناوری نانو در صنعت خودروسازی سال سوم، شماره ٢٣ ،تابستان ١۴٠٠ Mechanical Properties of Ultrathin Sol–Gel Titanium Dioxide Films”. Journal of the American Ceramic Society. 94 (4): 1101–۱۱۰۸. doi:10. 1111/j. 1551-2916. 2010. 04218. x.

۱۵. “Nanotechnology Information Center: Properties, Applications, Research, and Safety Guidelines”. American Elements. Archived from the originalon 26 December 2014. Retrieved 13 May 2011.

۱۶. Apply nanotech to up industrial, agri output Wayback Machine, The Daily Star (Bangladesh), 17 April 2012.

۱۷. Foresight Vehicle Technology Roadmap: Technology and Research Directions for Future Road Vehicles (http://www.foresightvehicle.org.uk).

۱۸. Study: NanoCar- Nanotechnology and Converging Technologies in Automotive Industry 2003- 2006- 2010- 2015 by Helmut Kaiser Consultancy.

۱۹. Nanocomposites in the automotive industry by Gary Lownsdale.

۲۰. Limpert, R. , “Brake design ad safety”, SAE International, P. 361, 1992 .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *